آموزش خیاطی, استایل و تیپ, مقاله

ایراد اندامی در خیاطی و راهکارهای رفع آن

ایراد اندامی

ایراد اندامی را چگونه برطرف کنیم؟

با یک جلسه دیگر از آموزش خیاطی در خدمتتون هستیم

یک خیاط همانطور که مشغول اندازه گیری است باید به نوع اندام و ایراد های اندامی فرد مورد نظرش توجه کند و آنها را در کنار اندازه هایش یادداشت کند تا هنگام الگو کشی بتواند الگوی دقیق رسم کند.

در اندام شناسی خیاطی اشاره شده که بعضی اندامها دارای شکل های خاصی هستند مثل شکل گلابی یا سیب یا ساعت شنی و الماسی شکل و …. در این قسمت برخی از ایرادهای اندامی را که می توان در الگو از ابتدا برطرف نمود بیان میکنیم.

اختلاف زیاد قد بالاتنه جلو و پشت

وقتی اختلاف قد بالاتنه جلو و پشت بیش از 7 سانت باشد ابتدا الگو را با همان اختلاف 7 سانت می کشیم و کنترل میکنیم در انتهای کار اعمال زیر را که به آنها ووتاژ گفته می شود انجام می دهیم . به عبارتی ووتاژ عملی است که برای بالاتنه های پشت بلند صورت میگیرد.

بالاتنه پشت که خیلی بلند تر از جلو است نشان دهنده قوز و برجستگی در پشت است پس ابتدا بین خط گردن و کارور خطی موازی کارور رسم نموده و انرا تا نزدیک حلقه آستین برش می دهیم طوری که در قسمت حلقه آستین الگو از هم جدا نشود.

سپس باندازه اختلافی که بیش از 7 سانت باقی مانده فضا را باز میکنیم ( نارنجی رنگ ) و در قسمت حلقه آستین هم حدود 1 سانت حلقه پشت را روی هم می آوریم تا حلقه آستین در هنگام دوخت دچار لقی و بق زدن نشود.

مانند تصویر ..

ایراد اندامی

سینه بزرگ تر از باسن

 

این نوع اندامها که به اندامهای 7 شکل و یا ورزش کارانه معروفند دور سینه بزرگ تر از باسن است برای رفع ایراد در الگوی این نوع اندامها الگو را بر اساس اندازه دور سینه میکشیم.

 

 سینه بر جسته

خیاط هنگام اندازه گیری متوجه میشود اگر چه ممکن است اختلاف سینه و باسن بزرگ متعادل (حدود 5 سانت باسن بزرگ تر از سینه باشد ) اما در جلو برجستگی سینه خیلی بیشتر نمود داردبه این حالت اصطلاحا سینه بر جسته میگویند.

برای رفع این ایراد اندامی برشی عمودی در قسمت ساسون سرشانه و زیر سینه ایجاد میکنیم همچنین از نوک سینه به سمت پهلو و به سمت جلو برش های افقی می زنیم بطوری که الگو از هم جدا نشود جز در قسمت پهلو سپس در قسمت نوک سینه به اندازه ای که فکر میکنیم لازم است از 1 تا 3 سانت فضا ایجاد میکنیم .

همانطور که در شکل دیده میشود فضای رنگی اضافه شده است و خطوط نقطه چین آبی رنگ خطوط اصلاح شده است زیرا وقتی شما الگو را از هم باز می کنید  خط جلو سینه و باسن و پهلو دچار شکست می شوند که باید اصلاح شوند .

همچنین خطوط نقطه چین سیاه ساسون های قبلی شما را نشان می دهد و همانطور که در شکل پیداست الگو در قسمت کنر گشاد شده که هنگام دوخت باید این گشادی گرفته شود تا کمر گشاد نشود.

ایراد اندامی1

 

باسن برجسته تر از پشت

 

ایراد باسن برجسته تر از پشت  مربوط به کسانی است که بزرگی باسن آنها در پشت جمع شده و شکم بزرگی ندارند. در این حالت تغییرات الگو در قسمت پشت فقط اعمال میشود, به این ترتیب که اول برشی را از سمت پایین ساسون پشت به سمت کمر ایجاد میکنیم سپس برش را به سمت پهلو و وسط پشت ادامه می دهیم ب نحوی که الگو در قسمت پهلو و پشت باز نشود سپس در قسمت باسن به اندازه ای که باسن برجسته است فضا و گشادی ایجاد میکنیم قسمت رنگی در تصویر قسمت گشاد شده است و نقطه چینهای آبی رنگ اصلاح خطوط پهلو و پایین است.

ایراد اندامی

ایراد اندامی

در صورتی که نخواهیم وسط پشت درز بخورد گودی ایجاد شده در وسط پشت را به ساسون ها منتقل میکنیم به این ترتیب که وسط پشت را در راستای دولای پارچه قرار داده و مقدار گشادی که در گودی کمر هست را اندازه گرفته و به دو طرف ساسونها اضافه میکنیم. به این ترتیب ساسون ها پهن تر می شوند .اریب قسمت پایین وسط پشت را هم صاف کرده و از پهلو اضافه می گذاریم .

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

دیدگاهی در مورد “ایراد اندامی در خیاطی و راهکارهای رفع آن

  1. مستانه داودی گفت:

    عالی بود..سپاس از شما

  2. ماهرخ گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون

  3. احمدزاده گفت:

    سلام در مورد کارور بزرگار از سرشانه هم همین روش رو انجام بدیم؟؟؟

  4. زهرا گفت:

    سلام ممنون ازاموزشهای خوبتون مادرمن هیکل درشتی داره ولی قسمت پشت زیر خط کمر درقسمت باسن خیلی برامده است طوری که باعث شده باسن بزگ دیده شود ولی اصلا باسن بزرگ وبرجسته نیست که این ایرادباعث میشه لباس درقسمت پشت بالابکشه این مربوط به کدوم ایراداندامی میشه وچطوری رفع کنم ممنونم

  5. زینب حاجبی گفت:

    سلام با سپاس از اموزشتون
    الگو گرلاوین کار میکنم موقع کشیدن حلقه استین در ایراد اندامی سینه بزرگ حلقه چطور باید رسم شود

دیدگاهتان را بنویسید