آموزش خیاطی, مقاله

لوازم مورد نیاز خیاطی در خانه

لوازم مورد نیاز خیاطی

لوازم مورد نیاز خیاطی در خانه

اگر می خواهید در خانه خیاطی کنید، ابتدا باید وسایل مورد نیاز خود در این زمینه را فراهم کنید. زمانی که تمام وسایل مورد نیازتان فراهم باشد حتما از خیاطی لذت خواهید برد.لوازم مورد نیاز خیاطی در خانه برای دوخت شخصی و ساده در زیر لیست شده است. شما اگر برای آموزش خیاطی به آموزشگاهها رفته باشید با چنین لیستی مواجه شده اید. این لیست شامل تمام وسایلی است که شما برای کشیدن الگو و برش و دوخت پارچه به آن نیاز دارید.

قیچی

برای برش پارچه به یک قیچی تیز نیاز دارید. توجه نید که قیچی حتما تیز باشد. در غیر این صورت بافت پارچه خراب می شود و برش های صافی نخواهید داشت. هرگز از قیچی ای که برای بریدن پارچه استفاده می کنید برای برش کاغذ و لایی استفاده نکنید چون قیچی شما کند خواهد شد.

 

قیچی

سوزن ته گرد

از سوزن ته گرد برای نگه داشتن الگو روی پارچه یا نگهداشتن برشها در کنار هم استفاده می شود. بنابراین از سوزنی استفاده کنید که نوک تیزی داشت باشد و سطح آن کاملا صاف و صیقلی باشد. در غیر این صورت پارچه نخ کش خواهد شد.

 

سوزن ته گرد

جا سوزنی

برای اینکه سوزن ها پخش نشوند و به شما آسیب نرسانند از یک جاسوزنی استفاده کنید. هروقت که به سوزن احتیاج داشتید می توانید جاسوزنی را در کنار خود داشته باشید. اگر می خواهید سوزن های شما به مرور زمان کند نشوند در داخل جا سوزنی از سیم ظرف شویی استفاده کنید. نیاز نیست جا سوزنی را بخرید می توانید آن را خودتان بدوزید.

 

جا سوزنی

بشکاف

در میان لوازم مورد نیاز خیاطی بشکاف وسیله ی مفیدی است. با بشکاف می توانیددرز ها را بشکافید، جا دکمه ها را باز کنید و گاهی اوقات به عنوان قیچی کنار چرخ خیاطی خود داشته باشید تا با ان نخ های اضافی را ببرید. فقط توجه کنید جنس سر آن از استیل و تیز باشد تا باعث نخ کش شدن پارچه نشود.

 

بشکاف

ماسوره

چند عدد ماسوره در کنار چرخ خیاطی خود داشته باشید . اینگونه می توانید برای هر رنگ نخ مورد نظرتان یک ماسوره داشته باشید.

 

ماسوره

ظرف نگهداری قرقره و ماسوره

جعبه ای تهیه کنید تا نخ ها و ماسوره های خود را در آن نگهداری کنید. به این صورت نخهایتان بهم گره نمی خورد و پیدا کردن قرقره ها آسان تر خواهد بود.

 

جعبه قرقره

متر

داشتن یک متر دقیق زخیلی مهم است. حتما دقت کنید موقع خرید لوازم مورد نیاز خیاطی از فروشنده بخواهید یک متر باکیفیت به شما بدهد که به مرور زمان کش نیاید و بزرگتر نشود. متاسفانه جنس برقی مترها به گونه ایس که بعد از مدتی تغییر سایز پیدا می کنند و آندازه های آنها بهم می ریزد. اگر اندازه گیری دقیق نباشد بنابر این الگوی خوبی نمی توانید بکشید و در نهایت لباس خوبی نخواهید دوخت.

 

متر

سوزن

هنگام خرید لوازم مورد

نیاز خیاطی خرید سوزن را فراموش نکنی. یک بسته سوزن در اندازه های مختلف تهیه کنید. جنس سوزن ها استیل باشد و نوک تیزی داشته یاشد.سطح آن نیز صاف و صیقلی باشد. علاوه بر سوزن دست دوز یک بسته سوزن چرخ خیاطی مناسب چرخ خیاطیتان تهیه کنید تا موقع شکسته شدن سوزن کارتان متوقف نشود.

 

سوزن

نخ

برای دوخت هر پارچه ای به نخ همرنگ آن پارچه نیاز است. اما به طور کلی همیشه نخ سفید و مشکی در کنار سایر لوازم مورد نیاز خیاطی خود داشته داشته باشید. بهتر است دو عدد دوک نخ سفید و مشکی تهیه کنید چون این دو رنگ در خیاطی بسیار مورد نیاز است.

 

نخ رنگی

صابون خیاطی

برای علامت زدن روی پارچه و یا انتقال الگو روی پارچه به صابون خیاطی نیاز است. حتما از صابون گچی استفاده کنید. صابون های چرب که حالت صابونی دارند موجب لک اداختن روی برخی پارچه ها می شود. البته الان ماژیک های مخصوص خیاطی هم به بازار آمده که بعد از استفاده قابلیت پاک شدن را دارند. از رنگ صورتی و آبی استفاده کنید تا روی پارچه ها با رنگ مختلف بتوانید استفاده کنید.

 

صابون خیاطی ماژیک-محو-شو

چسب ماتیکی

داشتن یک چسب ماتیکی برای الگو سازی مورد نیاز است.

 

چسب ماتیکی

کاغذ الگو

کاغذ الگو با رنگ سفید و قهوه ای موجود است. ضخامت های  کاغذ الگوی موجود در بازار نیز مختلف است. از کاغذی استفاده کنید که پاره نشود. می توانید از روزنامه های بزرگ هم برای کشیدن الگو استفاده کنید.

 

کاغذ الگو

رولت خیاطی

از رولت خیاطی برای  کپی الگو  و قرینه سازی برش ها استفاده می شود. در دو مدل دندانه دار و بی دندانه وجود دارد از مدل دندانه دار بیشتر استفاده می شود . رولت دندانه تیز قدرت انتقال طرح بر روی پارچه ضخیم را دارد.

رولت خیاطی

خط کش و گونیا

گونیای خیاطی به چند گروه تقسیم می شوند: گونیا محدب،  گونیا های ساده در دو سایز، گونیا های معقر و مولر و …  .به گونیای خیاطی اشل نیز گفته می شود. این وسیله ها برای کشیدن خطوط عمود  در الگو مورد استفاده قرار می گیرند. گونیا نوع پلاستیکی یا مقوایی که به صورت اشل (در مقیاس کوچک ۱/۲ و ۱/۴) در بازار وجود دارد و کاربرد آموزشی نیز دارد .

 

گونیا

ابزار های دیگری نیز برای خیاطی مورد نیاز است  مانند دکمه و زیپ و لایی و …که برای آغاز کار نیاز نیست تهیه کنید مطابق مصرفی که دارید کم کم آنها را تهیه کنید.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۱ رای

1 نظر در “لوازم مورد نیاز خیاطی در خانه

دیدگاهتان را بنویسید