آموزش خیاطی, صفر تا صد خیاطی, مقاله

نکاتی درباره مراقبت از چرخ خیاطی

مراقبت از چرخ خیاطی

نگهداری و مراقبت از چرخ خیاطی

کسانی که کار خیاطی انجام می دهد می دانند که چرخ خیاطی وسیله مهمی در انجام کارهایشان است. باید اطلاعات  و آگاهی درباره مراقبت از چرخ خیاطی بدانند. آگاهی بیشتر درباره نگهداری چرخ خیاطی به شما کمک می کند بهتر بتوانید با چرخ خیاطی کار کنید و از آن بهتر نگهداری کنید. چرخ خیاطی به شما کمک می کند بهتر و راحتتر کارتان راانجام دهید پس در مراقبت آن کوشا باشید. پیشنهاداتی در پایین برای مراقبت چرخ خیاطی داده شده .

از نخ خوب استفاده کنید

شاید برایتان جای تعجب داشته باشد که نخ چه تاثیری در سالم ماندن چرخ خیاطی دارد؟ از نخایی استفاده کنید که جنس مرقوبی داشته باشد و یکدست بوده گرهی در آن وجود نداشته باشد. از نخ های مومی ققط برای کارهای دست دوز استفاده کنید. از نخ هایی که روکش آنا خراب شده و یا روکشی ندارد استفاد ه نکنید. بر روی قرقره ها گرد و غبار می نشیند که وارد چرخ خیاطی می شود و به آن آسب می رساند.

 

مراقبت از چرخ خیاطی مراقبت از چرخ خیاطی

از سوزن خوب و تیز استفاده کنید

برای مراقبت از چرخ خیاطی از سوزن خوب استفاده کنید. سوزنی که نوک تیزی دارد علاوه بر اینکه به راحتی از پارچه عبور می کند و به بافت پارچه آسیبی نمی رساند به چرخ خیاطی شما نیز آسیبی نمی رساند. سوزنی که نوک کج دارد بعد از مدتی به دندانه های چرخ آسیب می رساند. زمانی که از یک سوزن می توانید استفاده کنید حداکثر ده ساعت دوخت است. بعد از این مدت حتی اگر سوزن شما سالم است و کج نشده و نشکسته است باز  هم آن را عوض کنید. مخصوصا اگر با پارچه های ضخیم کار می کنید. چون با گذشت زمان نوک سوزن دیگر تیز نخواهد بود و به چرخ آسیب می رساند.

داخل چرخ خیاطی را تمیز کنید

یکی از نکاتی که در مراقبت از چرخ خیاطی مهم است تمیز کردن داخل چرخ است. بعد از یک یا دوباری که از چرخ خیاطی استفاده کردید داخل آن را با دستمال یا برس کوچک تمییز کنید. با تمییز کردن چرخ پرزها تمییز می شوند و دیگر چرخ شما آسیبی نمی بیند. اگر برس و فرچه کوچک ندارید از مسواک برای تمیز کردن استفاده کنید. از پمپ هوا برای تمیز کردن استفاده نکنید. پمپ هوا رطوبت موجود در هوا را داخل چرخ می کند که در طولانی مدت به آن آسب می رساند.

 

مراقبت از چرخ خیاطی مراقبت از چرخ خیاطی

روغن کاری قطعات چرخ خیاطی

برای مراقبت از چرخ خیاطی هیچوقت روغن کاری چرخ را فراموش نکنید. چرخ خیاطی از قطعات زیادی تشکیل شده که برای بهتر کارکردن نیاز به روغن کاری شدن دارند. هرچند وقت یکبار که چرخ خیاطی خود را تمیز کردین تمام قطعات آن را روغن کاری کنید. از منافذی که بر روی چرخ وجود دارد شروع کنید و بعدد قطعاتی که در زیر چرخ قرار دارند را روغن کاری کنید . می توانید از سرنگ برای روغن کاری استفاده کنید. چند ساعت با چرخ خیاطی کار نکنید تا روغن خوب بر روی قطعات بنشیند و در بین آنها نفوذ کند. وقتی هم که می خواهید از چرخ استفاده کنید ابتدا پارچه ای را که به آن احتیاج ندارید به زیر چرخ ببرید تا اضافات روغن بر روی آن بچکد و پارچه شما را خراب نکند.

 

مراقبت از چرخ خیاطی

سرویس چرخ خیاطی

منتظر نباشید چرخ خیاطی خراب شود تا آن را به پیش تعمیرر کار ببرید. هرچند وقت یکبار( یکبار در سال کافی است) آن را به پیش تعمیر کار ببرید تا ان را تنظیم کند. چرخ خیاطی را پیش فرد مطمین و وارد ببرید که در کار خود مهارت داشته باشد..گاهی بعد از یک مدت تنظیمات چرخ بهم می خورد که به مرور زمان به چرخ خیاطی آسیب می رساند. برای مراقبت از چرخ خیاطی و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن این کار را فرموش نکنید.

 

مراقبت از چرخ خیاطی

نکات مهم در رفع مشکلات چرخ خیاطی

چرخ خیاطی وسیله ای ساده است اما  گاهی همین وسیله ساده دچار مشکلاتی می شود ک حتما برای شما هم اتفاق افتاده است. با چند ترفند ساده می توانید این مشکلات را خودتان حل کنید. این ترفندها نیز جزء نکات ضروری برای مراقبت از چرخ خیاطی بشمار می رود.

 

مراقبت از چرخ خیاطی

صدای زیاد چرخ خیاطی

این صدا به شما می گوید که چرخ شما نیاز به ر وغن کاری دارد یا باید پرز های مانده در چرخ را پاک کنید.

دوخت نامناسب

اگر اندازه دوخت های شما یکسان نیست و چرخ خیاطی بد می دوزد این اتفاق چند دلیل دارد. سوزن مناسب استفاده نکردید. ماکو کثی است. فنر پایه شل شده است. گاهی اوقات چرخ خیاطی نیاز به روغن کاری دارد.

مراقبت از چرخ خیاطی

شلشدن دوخت زیرین

احتمال دارد پیچ ماکو سفت باشد و یا نخ کشیده می شود.

پاره شدن نخ ماسوره

برای پاره شدن نخ ماسوره هم چند دلیل وجود دارد. شمایی که مراقبت از چرخ خیاطی برایتان اهمیت دارد به این نکات توجه کنید. ممکن است در داخل محلی که ماو قرار می گیرد پرز جمع شده باشد. شاید پیچ ماکو سفت شده باشد. احتمال دارد از نخ مرغوبی استفاده نکرده باشید و نخ دارای گره باشد یا ماسوره به خوبی در داخل ماکو قرار نگرفته باشد.

 

مراقبت از چرخ خیاطی

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید لباس خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

 

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید