مقاله

چند ایده زیبا برای تزیین وسایل سفره هفت سین

سفره هفت سین

چند ایده برای تزیین سفره هفت سین

تخم مرغ

تخم مرغ نماد زایش و باروری خوبی ها در سفره هفت سین بشمار می آید. در گذشته تخم مرغ را به عنوان عیدی به بچه ها می دادند به همین دلیل خانم ها تعداد زیادی تخم مرغ رنگی در رنگهای مختلف آماده می کردند. از رنگهای طبیعی برای رنگ کردن تخم مرغها استفاده می شد. می توانید از این رنگهای طبیعی برای رنگ کردن تخم مرغ استفاده کنید. لبو، زرد چوبه، کلم قرمز، پوست پیاز، سبزیجات و ترکیبات دیگری که قادر به تولید رنگ هستند در این زمینه به کار می رود. این ترکیبات را داخل ظرف قرار دهید و با مقداری آب بگذارید بجوشد بعد از اینکه آب رنگی شد تخم مرغ ها را اضافه کنید و بگذارید کمی بجوشد تا رنگی شود.

رنگ طبیعی

امروزه بیشتر از رنگهای شیمیایی برای رنگ کردن تخم مرغها استفاده می شود.رنگهای اگریلیک و گواش و اسپری رنگی از پرکاربرد ترین هاست.

تخم مرغ رنگی

 

برای تزیین تخم مرغهای هفت سین می توانید از ایده های زیر استفاده کنید.
تخم مرغ ها را به صورت حلقه در بیاورید. یک مقوا را به صورت حلقه ای برش بزنید و تخم مرغهای پلاستیکی را بر روی آن بچسبانید و اطراف آن را با شاخ و برگ و گل تزیین کنید. می توانید با شاخه های جوان درخت حلقه بسازید و تخم مرغها را بر روی آن بچسبانید.

حلقه تخم مرغ
دسته ای از شاخه های بیدمشک تهیه کنید ( معمولا گل فروشی ها دارند) و داخل گلدان قرار دهید و تخم مرغها را به آن آویزان کنید.

 

تزیین تخم مرغ

می توانید یک شاخه درخت داخل گلدان قرار دهید و تخم مرغهای رنگی را از آن آویزان کنید.

 

تزیین تخم مرغ

به جای رنگ کردن تخم مرغ، می توانید با کنف و روبان و قیطون ومروارید و اکلیل آن را تزیین کنید.

 

تزیین تخم مرغ

 

سیر

سیردر سفره هفت سین نماد مناعت طبع و شناخت حد و مرزهاست. بوته های سیر را می توانید با روشهای زبر تزیین و در سفره هفت سین استفاده کنید.
داخل یک گلدان مقداری اسفنج خشک قرار دهید. سیخ چوبی را در انتهای بوته های سیر فرو کنید. سیخ های حاوی سیر را داخل اسفنج فرو کنید. اطراف سیر را با برگ و گل و باقی وسایل تزیین کنید.

 

تزیین سیر

برای تزیین اطراف سیر می توانید از کاج و میوه ها استفاده کنید.

 

تزیین سیر

روش دیگر برای تزیین سیر، استفاده از حبه های سیر است. حبه های سیر را کنار هم بچینید و با چسب به یکدیگر بچسبانید سپس آن را با اکلیل تزیین کنید.

سبزه

سبزه در سفره نماد رویش دوباره است. از بذرهای مختلف برای سبز کردن سبزه استفاده می شود که رایج ترین آن گندم است. در کنار گندم از بذر عدس ، ذرت، شاهی نیز استفاده می شود.
مدلی که امروزه باب شده است، سبز کردن سبزه به شکل اشکال هندسی و یا حیوانات یا هر شکل سه بعدی دیگر است. برای سبز کردن سبزه به این شکل نیاز به یک اسفنج خشک داریم. اسفنج را به شکلی که دوست دارید برش بزنید و شکل بدهید.سپس اسفنج را برای ساعاتی داخل آب قرار دهید و روی آن را با پنبه وجوراب بپوشانید. بذر شاهی و یا چمنرا که از قبل خیسانده اید و چسبناک شده است را بر روی آن قرار دهید. هر روز مقداری آب بر روی آن بپاشید و آن را در مقابل نور آفتاب قرار دهید.

 

سبزه هفت سین

استفاده از دانه مرکبات مانند پرتقال و نارنگی و لیمو گزینه خوبی برای سبز کردن سبزه است. با اینکه سبز کردن بذر مرکبات سخت و زمان بر است اما بسیار زیبا و خوش عطر است. دانه مرکبات را از قبل بخیسانید و پوسته روی دانه را با احتیاط جدا کنید. دانه را در زیر لایه نازکی خاک بکارید . حدود یک ماه زمان لازم است تا سبز شود.

 

سبزه هفت سین

سالیانه مقدار زیادی گندم به خاطر سبز کردن سبزه دور ریخته می شود به جای استفاده از گندم و عدس برای سبز کردن سبزه و دور انداختن آن، می توانید از بذر سبزیجات استفاده کنید که بعد از مدت کوتاهی سبز می شود و بعد از پایان عید نوروز می توانید از سبزی که سبز کرده اید استفاده کنید.

 

سبزه هفت سین

می توانید سبزه را روی میوه کاج سبز کنید. میوه کاج را یک روز در آب بگذارید تا پولکهای آن باز شود. سپس در میان پولک های آن بذر مورد نظر را قرار دهید. با آبپاشی و قرار دادن آن در مقابل نور آفتاب بزودی سبز خواهد شد.

سبزه هفت سین

سنجد

سنجد در سفره هفت سین نماد سنجیده سخن گفتن است. به روشهای مختلف می توانید سنجد را در سفره هفت سین قرار دهید. چند روش در زیر توضیح داده شده است.

یک تکه اسفنج را به شکل توپی برش بزنید و سپس سنجدها را به وسیله خلال دندان بر روی اسفنج قرار دهید. می توانید اطراف آن را با برگ پر کنید.

 

تزیین سنجد

 

تزیین سنجد

هر دانه سنجد را لای تور تنیسی سیم دار قرار دهید و تور را با دست کمی حالت دهید. در آخر همه آنها را به صورت خوشه انگور  با هم بپیچید.

 

تزیین سنجد

 

سیم گلسازی را در اندازه های کوچک ببریدو در داخل هر کدام از سنجدها قرار دهید. سپس تمام آنها را با یکدیگر به صورت خوشه انگور بپیچید. خوشه آماده شده را طوری داخل ظزف قرار دهید که از ظرف آویزان باشد.

 

 

طرحی را بر روی مقوا بکشید و سنجد ها را بر روی آن بچسبانید.

 

تزیین سنجد

 

سماق

شاید فکر کنید سماق پودر است و نمی توان آن را تزیین کرد اما اینطور نیست. شما می توانید مقواهایی را به شکل گلبرگ در آورید و یک سمت آن را سیم گلسازی وصل کنید و به آن حالت دهید. سپس روی هر گلبرگ را چسب بریزید ( ترجیحا چسب چوب تا بعد از خشک شدن بی رنگ شود) و سماق را بر روی آن بپاشید. دور گلبرگها را با مروارید با سنگ و یا قیطون تزیین کنید.

 

تزیین سماق

سکه

در سفره هفت سین سکه نماد دارایی و ثروت است. می توانید سکه را داخل یک صندوق زیبا  بچینید ودر سفره قرار دهید.

تزیین سکه

ویا آن را بر روی یک توپک یونولیتی یا اسفنجی بچسبانید.

تزیین سکه

می توانید یک حجم مخروطی با اسفنج درست کنید و سکه ها را به آن بچسبانید.

تزیین سکه

سکه ها را نیز می توانید به شکل خوشه انگور در آورید و از ظرف آویزان کنید.

تزیین سکه

تزیین سفره هفت سین

تا اینجا راجع به تزیین وسایل سفره هفت سین گفتیم اما یک ایده جالب راجع به خود سفره هفت سین. می توانید از یک شاخع بلند به عنوان سفره استفاده کنید و تمام وسایل هفت سین را از آن آویزان کنید. از حباب یا لامپی که داخل آن خالی شده به عنوان ظرف آویز استفاده کنید و هفت سین را داخل آن قرار دهید.

 

تزیین سفره هفت سین

تزیین سفره هفت سین

تزیین سفره هفت سین

 

تزیین سفره هفت سین

تزیین سفره هفت سین

تزیین سفره هفت سین

تزیین سفره هفت سین

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید