اخبار مد و لباس, استایل و تیپ

چگونه با استفاده از چرخه رنگ لباس بپوشیم؟

چرخه-رنگ

چگونه با استفاده از چرخه رنگ لباس بپوشیم؟

تناسب رنگ در انتخاب لباس بسیار مهم است. لباسهایی برای پوشیدن انتخاب کنید که با یکدیگر هارمونی داشته باشند. چرخه رنگ در انتخاب رنگهای مناسب به شما کمک خواهد کرد. در انجام کارهای هنری چرخه رنگ به کمک هنر مندان می آید تا انتخاب درستی داشته باشند. در طراحی دکوراسیون و خیاطی هر چیزی که با رنگ سر و کار دارد می توان از این چرخه استفاده کرد. چرخه رنگ در صنعت مد و فشن بسیار پر کاربرد است. برای داشتن یک استایل خوب باید رنگ کیف و کفش و لباسهایتان با هم هماهنگ باشد.

نور از رنگهای زیادی تشکیل شده است که آنها را در رنگین کمان و یا عبور نور از منشور دیده اید. چرخه  نیز شامل تمامی طیفهای رنگی موجود در نور است. در واقع شامل تمام رنگهای گرم و سرد می شود. رنگهای گرم در کنار هم و رنگهای سرد در کنار هم قرار می گیرند. دو مدل چرخه وجود دارد.

رنگهای چرخه رنگ به سه دسته کلی اصلی، ثانویه وثالث تقسیم می شود. رنگهای اصلی رنگهایی هستند که از ترکیب رنگهای دیگر به وجود نمی آیند مانند قرمز و آبی و زرد. رنگهای ثانویه رنگهایی هستند که از ترکیب دو رنگ اصلی به وجد می آید مانند بنفش و سبز و نارنجی. رنگهای ثالث رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ اصلی با رنگ ثانویه به وجوذ می آیند و طیف وسیعی از رنگها را شامل می شود.

 

چرخه-رنگ

چهار روش برای استفاده از چرخه رنگ وجود دارد:

رنگهای مشابه
رنگهای مثلثی
رنگهای متضاد یا مکمل
رنگهای مستطیلی

 

انتخاب رنگ از چرخه رنگ

 

رنگهای مشابه

رنگهایی که در چرخه در کنار هم قرار می گیرند به رنگهای مشابه معروفند و می توان از آنها در کنار هم استفاده کرد. در واقع این رنگها در یک طیف قرار دارند و هارمونی خوبی با یکدیگر دارند. این رنگها را در فصل پاییز بر روی درختان می بینید. کنار هم قرار گرفتن برگهایی با رنگ قرمز و زرد و نارنجی.

رنگهای مشابه
رنگهای متضاد

رنگهای متضاد رنگهایی هستند که در چرخه  روبه روی هم قرار می گیرند. با اینگه طیف این رنگها کاملا متضاد هستند و یا حتی در دو دسته مخالف سرد یا گرم قرار می گیرند، ولی استفاده از آنها در کنار هم بسیار زیبا و چشم نواز خواهد بود. مانند کنار هم قرار گرفتن رنگ نارنجی و آبی. رنگ آبی رنگی سرد است و رنگ نارنجی رنگی گرم است با این حال می بینید که استفاده از این دو رنگ با یکدیگر بسیار زیبا خواهد بود.

 

رنگهای متضاد

رنگهای مثلثی

بر روی چرخه رنگ یک مثلث متساوی الساقین رسم کنید. رنگهایی که در راس های این مثلث قرار می گیرد به رنگهای مثلثی معروفند. ترکیب زیبای رنگهای مثلثی را می توانید در طبیعت ببینید. می توانید بر روی یک طلق بی رنگ مثلث متساوی الساقین رسم کنید و با قرار دادن طلق بر روی چرخه رنگ انواع رنگهای مثلثی را پیدا کنید. شاید در نگاه اول فکر کنید این رنگها با هم تناسب ندارند و رنگ های متناسب حتما باید در یک طیف قرار بگیرند اما اینگونه نیست . چرخه به شما نشان می دهد چه رنگهای با یکدیگر تناسب دارند.

 

رنگ مثلثی

رنگهای مستطیلی

این بار یک مستطیل بر روی چرخه رنگ بکشید. رنگهایی که در راس های مستطیل قرا می گیرد با یکدیگر قابل استفاده هستند. در اینجا نیز می توانید از یک طلق استفاده کنید و با کشیدن یک مستطیل روی آن و با قرار دادن آن بر روی چرخه رنگ به راحتی رنگهای مستطیلی را پیدا کنید. رنگهایی که در راس های مستطیل قرار می گیرد در کنار هم رنگهای مستطیلی را تشکیل می دهند. چهار رنگ برای در کنار هم قرار گرفتن انتخاب می شوند که دوتا از آنها جز رنگهای گرم و دوتا از آنها جز رنگهای سرد قرار می گیرند. شاید به فکر کنید کنار هم قرار گرفتن چهار رنگ متفاوت کنار هم بی نطمی ایجاد کند، اما اینکه دو به دو در یک دسته رنگ از نظر انرژی قرار می گیرند هارمونی خوبی ایجاد می کند.

رنگهای خنثی

رنگهای خنثی شامل رنگهای سفید و سیاه و خاکستری است.رنگهای خنثی در چرخه حضور ندارد بنابر این محدودیتی در استفاده از آن ها نیست. می توانید از رنگ های خنثی در کنار تمام رنگ ها استفاده کنید. رنگهای خنثی باعث بهتر دیده شدن سایر رنگها می شوند. آنها از خود انرژی ندارند و در دسته رنگهای گرم یا سرد قرار نمی گیرند.

 

اگر میخواهید اموزش خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید این لینک را ببینید
اگر میخواهید الگو خیاطی را ببینید این لینک رو ببینید
اگر میخواهید سفارش دوخت لباس دهید این لینک را ببینید
اگر میخواهید اخرین اخبار لباس و مد روز را ببینید این لینک را ببینید

امتیاز دهید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید